Wat is 30+ kaas?

Wat is het verschil tussen 30+ en 48+ kaas?
Normaal gesproken wordt kaas gemaakt van volle melk. Dan krijg je 48+ kaas. 30+ kazen zoals Milner worden echter gemaakt van halfvolle melk. Dat scheelt dus in het vetgehalte in de kaas. 
Het getal voor de + zegt iets over de hoeveelheid vet in de kaas. Om precies te zijn: over de hoeveelheid vet in de droge stof. Droge stof is datgene dat overblijft als je al het vocht uit de kaas zou halen. 

30+ kaas bevat 30% vet?
Een 30+ kaas bestaat niet voor 30% uit vet. De droge stof bestaat voor 30% uit vet. 
Een rekensom: kaas bestaat meestal voor ongeveer 40% uit vocht en voor 60% uit droge stof. Dan bevat 100 gram 30+ kaas dus 40 gram vocht en 60 gram droge stof. Van die droge stof is 30% vet, want dat is wat 30+ zegt. 30% van 60 gram is 18 gram. In 100 gram 30+ kaas zit dus ongeveer 18 gram vet. Als de kaas rijpt daalt het vochtgehalte en zal het vetgehalte iets toenemen.

De hoeveelheid vet in een plakje 48+ en 30+ kaas
- Milner wordt gemaakt met halfvolle melk en bevat daardoor 33% minder vet dan volvette 48+ kaas
- Een plak belegen 48+ kaas (van 20 gram) bevat ongeveer 6 gram vet
- Een plak gerijpte 30+ kaas (van 20 gram) bevat ongeveer 4 gram vet

Jonge kaas is minder vet dan oude kaas
Doordat het getal voor de + iets zegt over de hoeveelheid vet in de droge stof, zit er ook verschil in de hoeveelheid vet tussen oude en jonge kazen. Oude kaas rijpt immers langer waardoor er vocht verdampt en de kaas geconcentreerder wordt. Doordat oude kaas minder vocht bevat, blijft er per 100 gram kaas meer droge stof en dus meer vet over.

De hoeveelheid vet in jonge en oude kaas
- oude 48+ kaas bevat meer vet dan jonge 48+ kaas
- een plak oude 48+ kaas (van 20 gram) bevat ongeveer 7 gram vet
- een plak jonge 48+ kaas (van 20 gram) bevat ongeveer 6 gram vet

30+ kaas: minder vet, meer eiwit
In 30+ kaas zit minder vet, waardoor er meer plek is voor andere voedingsstoffen. 30+ kaas heeft een hoger eiwitgehalte dan 48+ kaas. Eiwit is belangrijk voor de opbouw van de spieren en je spierkracht.